Breadcrumbs

Olen nyt päättyvällä kaudella ollut VIhreiden edustajana kaupunkirakennelautakunnassa. Yksi tulevaisuuden ympäristön kannalta tärkeimpiä ja itseäni paljon kiinnostava lautakunnassa käsiteltävä asia on kaavoitus. Kaavoitus on maapallollemme tärkeää mm. yhdyskuntarakenteen hajautumisen estäjänä ja joukkoliikenteen elinehtojen parantajana.

Yhdyskuntarakenteella on hyvin tärkeä osa ilmaston kannalta. Tiivis ja ehyt rakenne mm. vähentää turhaa autoilua ja tuo palvelut jokaisen saataville lähietäisyydellä. Nykypäivänä onkin mielestäni käsittämätöntä, että vielä löytyy ihmisiä, jotka aivan tosissaan ja kovaan ääneen vaativat, että ihmisten on saatava rakentaa ihan minne haluavat. Minusta tällaisilla ihmisillä on omituinen arvomaailma. Itselleni ainakin on tärkeämpää säilyttää tuleville sukupolville vihreä ja elävä maapallo kuin taata sukulaiselle,  tutulle tai tuntemattomalle oikeus rakentaa kauas palveluista ja ajella, yleensä kahdella autolla, ees taas joka päivä.

Jotenkin ajattelin, että nämä ihmiset, jotka eivät arvosta ympäristöä, ymmärtäisivät sitten rahan päälle. Kaupungin talouden kannalta on kallista taata pavelut näille etäällä asuville esimerkkinä vaikkapa koulukyydit. Tälläkin hetkellä kaupungissa etsitään epätoivoisesti uusia säästökohteita.

Joukkoliikenne on myös ympäristön kannalta tärkeä asia. Jotta saadaan toimiva joukkoliikenne, tarvitaan tietty määrä ihmisiä sen reittien varrelle. Mikäli yhdyskuntarakenteen annetaan hajautua ihan miten sattuu, joukkoliikenteellä ei ole toiminnan edellytyksiä. Ja kaikkihan jo tietävät, mitä siitä seuraa. (Niin, tietenkin kaavoituksella on myös oleellinen merkitys pyöräilyn edellytyksille, mutta niistä on lisää vaikkapa täällä. On todella hienoa, että Jyväskylän pyöräilyseura seuraa aktiivisesti päätöksentekoa ja tuo pyöräilyn näkökulmaa asioihin.)

Nykypäivänä puhutaan paljon myös palveluista ja kuinka niitä viedään syrjäkyliltä pois.  Mielestäni kaavoituksen avulla on pyrittävä huolehtimaan, että syntyy sellaisia alueita, joille kerääntyy riittävästi ihmisiä säilyttämään peruspalvelut alueella. Palveluja kannattaa kuitenkin yhdistää eli tarjota yhteispalvelupisteitä, joista saisi peruspalvelut. Näitä jonkin verran jo onkin, mutta niitä voisi edelleen kehittää. En usko kaikkien palvelujen keskittämiseen yhteen isoon paikkaan, vaan ennemmin erilaisten palvelujen yhdistämiseen ja tuomiseen ihmisten keskelle.

Olen iloisena seurannut ja hieman vaikuttanutkin siihen, että Jyväskylän kaavoituksessa pyritään estämään yhdyskuntarakenteen hajautuminen. Maaseudulla asutus pyritään keskittämään kyläyhteisöihin ja kaupunkialueella tiiviiseen kaupunkimaiseen rakentamiseen. Kaupunkimainen asutus vaatii myös viheralueita ja kaupunkilaisten yhteisiä alueita. Hieman huolestuneena olen seurannut, miten kaupunkialueen tiivistymista halutaan kohdistaa erityisesti viheralueille. Se ei mielestäni ole hyvä idea. Tiivis rakenne vaatii väliin vihreää tai muuta "vapaata" aluetta.

Joopa joo, taas on kaupunginhallitus ylittänyt itsensä.

Jyväskylässä on väännetty liikennesuunnitelmaa keskusta-alueelle. Tai ei oikeastaan Jyväskylässä vaan konsulltiyrityksessä ja suunnitelmaa on kommentoitu hallintoelimissä ja tehty ihan päätöksiäkin. Suunnitelma sinällään on hieno asia, koska se tuo Jyväskylän keskustan rakenteluun paljon kaivattua suunnitelmallisuutta. Lopetetaan siis katujen ees taas veivaaminen ja pyritään johdonmukaisesti hyvään lopputulokseen. Toivottavasti.

Suunnitelma on tehty hyvin paljon autojen ehdoilla.  Suunnitelman ehkä näkyvin ja massiivisin osa on Mattilanniemen lähelle Ruusupuistoon, kaupungin sisääntuloväylään etelästä, suunniteltu tiekompleksi  Sen sijaan esimerkiksi pyöräilyn osalta nojataan hyvinkin vanhoihin ja huonoihin käytäntöihin. Toisaalta kaupunkirakennelautakunnassa meille virkamiesten taholta kommentoitiin, että suunnitelma ei mene vielä niin tarkalle tasolle, että pyöräilyn suhteen tehtäisiin mitään lopullisia päätöksiä. Mene ja tiedä sitten, kyllä minusta pyöräilylle varattava tila tulisi näkyä suunnitelmassa ja olihan siinä joitakin parannuksia kuten kevyenliikenteenväylä radan viereen.
 
Suunnitelma kuitenkin hyväksyttiin lautakunnassa keskustelun ja virkamiesten perustelujen jälkeen ja se lähti kaupunginhallitukseen. Kaupunginhallitus päätti sitten palauttaa suunnitelmaan lautakuntaan "uudelleen suunniteltavaksi pyöräliikenteen osalta". Tässä kohtaa minulla oli suuria toiveita ja odotin hienoja ratkaisuja Jyväskylän keskustan pyöräilyyn. No, pääratkaisu oli nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h, mikä on tietenkin hyvä, koska se parantaa huomattavasti pyöräilijöiden turvallisuutta.

Ja mitäpä kaupunginhallitus sitten tekee, kun pyöräilyn edellytyksiä on parannettu pyydetysti. Se mitätöi tehdyn muutoksen ja nostaa nopeusrajoituksen! Aivan käsittämätöntä! Voi hyvänen aika, millaista touhua. Löytyykö sieltä ketään, joka ymmärtää nykyajan kaupunkikeskustaa? Mitä tästä jäi lopulta käteen? Turhaa työtä ja turhautumista monille ihmisille sekä aivan tarpeetonta rahankulua kaupungille. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon vaarallisempaa pyöräily on. Hallitus olisi aivan hyvin voinut hyväksyä ensimmäisen version.

Minä jään kuitenkin optimistina odottelemaan niitä luvattuja parannuksia pyöräilyolosuhteisiin, erityisesti kaupungin läpi kulkevaa reittiä Kilpisenkadulla.

Menneitä saavutuksia on näin jälkikäteen hieman hankala listata, mutta yritetään.

Konkreettisin saavutus, joka aloitteestani toteutettiin, oli Valmetintien turvallisuuden parantaminen. Jostain kumman syystä tien varrella kulkeva kävelytie kulki osan matkaa tien toisella puolella, mistä aiheutui ihan turhia vaaratilanteita. Tein aiheesta aloitteen, jonka seurauksena kävelytie kulkee nyt huomattavasti järkevämmin ja turvallisemmin ja ilokseni ihmiset käyttävät sitä.

Vastaavia, pieniä, mutta paljon vaikuttavia asioita voitaisiin tehdä enemmänkin. Siihen tarvitaan vain aloite jonkun toimesta. Välitän edelleen mielelläni aloitteita eteenpäin, vaikka niiden toteutumista en voikaan taata.

Yleisesti omasta mielestäni suurimpia saavutuksiani on asioiden avaaminen keskusteltavaksi lautakunnassa ja muutoinkin. (Olen ollut siis jäsenenä kaupunkirakennelautakunnassa.) Monta kertaa olen tuonut asioiden käsittelyssä esiin asioita, joita ei ole aiemmin pohdittu sekä välittänyt minulle kerrottuja huolenaiheita ja mielipiteitä asioista. Seurauksena on usein ollut joko varmistus, että asia on huomioitu tai asian huomiointi esimerkiksi kaavassa. Ympäristö, joukkoliikenne ja kevyen liikenteen yhteydet ovat olleet erityisesti omalla huomioitavien asioiden listallani.

Page 2 of 2

© 2017 Minna Kilpala. All Rights Reserved. Designed By JoomLead

Please publish modules in offcanvas position.